Bottnaryds Idrottsförening
Est. 1929
Friidrott
Minibiografier på toppnamnen inför lördagens tävlingar i Bottnarydskastet 2021.
2021-07-09 09:00

Minibiografier på toppnamnen inför lördagens tävlingar i Bottnarydskastet 2021. Tävlingen som i år är tredje tävling i nystartade Viking Throwing Tour.

Kula Män
Marcus Thomsen, Norge SB/20.96 PB/21.09 . Norges bästa kulstötare de senaste åren som jagar Lars Arvid Nilsens norska rekord på 21.22 från 1986. Tränar med Vesteinn Hafsteinsson i Växjö.

Viktor Gardenkrans , SB/18.87 PB/19,32 Skåning till börden som nu tränas av Johanna Vikström i Växjö. Personbästat kom vid SM i Uppsala 2020 och han siktar i Bottnaryd att för första gången stöta över 19meter.

Aaron Castel, amerikan från Washington State som studerat och tävlat för universitetet i Flagstaff Arizona,

Niklas Lindstedt, SB/16.68 PB/17.58 Trotjänare i kulringen som siktar mot en finnkampsplats. Son till förre landslagsmannen Mauri Lindstedt.

Diskus Män
Daniel Ståhl SB/70.55 PB/71.86 Världens bästa diskuskastare de tre senaste säsongerna och favorit inför OS i Tokyo, VM-silver 2017, EM-silver 2018 och VM-guld 2019 . Personbästat på 71.86 är satt i Bottnaryd 2019. Ett resultat som gör honom till världsfyra genom tiderna!!!!!

Simon Pettersson SB/PB 69.48 Träningskompis till Ståhl som är trea i årets världsstatistik . Simon är och den ende som besegrat Ståhl denna säsong vilket säger det mesta. En fjärdeplats på EM 2018 är Simons främsta merit , hittills är bäst att tillägga . 27-åringen från Sixarby utanför Örbyhus i Uppland är stadd i utveckling och allt talar för att han kommer att vara med och hugga på de olympiska medaljerna i Tokyo .

David Wrobel SB/PB 67.30 , 30-årig tysk som denna säsong är bättre än någonsin och noterade sitt personbästa vid kastardagarna i Halle i mitten av maj. Detta gav honom en biljett till Tokyo-OS och lägger honom som elva i årets världsstatistik .

Jakob Gardenkrans SB/PB 64.42 Jättetalang som efter klubbyte till Uppsala förbättrade sitt personbästa till 64.42 och under vårens gjorde inte mindre än sex tävlingar i rad över 60meter. Tränas numera av förre storkastaren Henrik Wennberg och är odiskutabel sverigetrea i diskus.

Svein Martin Skagestad SB/6299 PB/6520 Norskt storlöfte som efter ryggproblem är på väg att jobba sig in i världseliten under Vestein Hafsteinssons ledning i Växjö.

Kula Kvinnor
Fanny Roos PB/SB 19.34 Fanny är utan konkurrens sveriges genom tiderna bästa kvinnliga kastare. Under 2021 är han hon förbättra de svenska och nordiska rekorden inte mindre än vid sju tillfällen. Hennes karriärs höjdpunkt hittills är silvret vid vinterns inomhus - EM där hon satte personbästa med 19.29. Fanny Roos från Ryssby finns med i medaljdiskussionen inför stundande OS i Tokyo.

Alina Kenzel SB/18.00 PB/18.21 Kenzel har imponerande meriter som junior med guldmedalj både vid U20 2016 och U23 EM i Gävle 2019. Som senior var hon åtta vid inomhus-EM i Glasgow 2019. Den 24-åriga tyskan siktar på att åter stöta över 18meter i Bottnaryd.

Sara Lennman SB/PB 17.67 25-åring från Katrineholm som numera bor i Falun och tränas av Mattias Jons . Under året har hon utvecklats i kula vilket resulterat i Start på inomhus - EM , Seger på gala i finska Esbo och tillika seger vid Lag-SM finalen i Halmstad för några veckor sedan där hon satte sitt nuvarande personbästa . Att hon är en tjej som inte fegar ur i gymet visar hennes personbästa i bänkpress- 140kg!!!

Frida Åkerström SB/1670 PB/1736 Frida har under ett antal säsonger varit Sverigetvåa efter Fanny Roos och har också ett SM-guld i grenen från 2013. Personbästat härrör från fjolårets finnkamp i Tammerfors och i vintras representerade hon sverige vid inomhus - EM i Torun. I årets Bottnarydskast ställer hon också upp i diskus, där hon kastat över 50 meter.

Maria Nilsson SB/1515 PB/1547 . Stabil kulstöterska från IK Orient i Uddevalla. Främsta meriten är SM-silvret från karlstad 2019.

Emilia Malmehed SB/PB 20-årigt framtidsnamn i kula som har rötterna i Östergötland men som numera tävlar i Karlstad Göta under Anton Leions ledning.

Diskus Kvinnor
Lisa Brix Pedersen SB/PB 59.69 Dansk diskuskasterska som i många år tävlat på Bottnarydskastet och från år till år blivit allt bättre. Det här året har hon nosat på 60meterslinjen och med rätta vindar kan drömkastet komma här.

Emma Ljungberg SB/57.11 PB/58.18 Emma är en pretendent på titeln sveriges bästa diskuskasterna . Under 2020 förbättrade personbästat till 58.18 och erövrade därutöver SM-silver. Emma är en explosiv kastare som har god känsla för att behärska olika vindar. Hon har rötterna i Nyköping men bor numera i Växjö där hon har ett framgångsrikt samarbete med sin tränare Johanna Vikström.

Mathilda Eriksson SB/PB 55.47 Ursprungligen från Tumba tränar hon numera med Henrik Wennberg i Uppsala som resulterat i nytt personbästa och en ny resultatnivå.

Emma Sralla SB/PB 52.01 . Blott 17-årig diskuskasterska boende i Dallas, Texas men genom en mamma uspungligen från Vänersborg försedd med ett svenskt medborgarskap.Emmas personbästa placerar henne som trea bland världens 17-åriga diskustjejer.

Resultat lördag2021-07-10 22:17
Resultat VSM2019-08-12 21:36