Bottnaryds Idrottsförening
Folkvandring till Bottnarydskastet när Ståhl visar världsklass
2022-06-26 09:27
Bild : Hans Sjögren, DECA

Kvicksilvret var på väg uppåt 30 grader, solen sken och publiken vallfärdade till Bottnaryds IP under midsommardagen för att se Daniel Ståhl och de andra världsstjärnorna. Publikrekordet för Bottnarydskastet slogs med råge då inte mindre än 549 betalande åskådare räknades in. Dessa bidrog till att skapa en fantastisk stämning med handklapp inför varje kast och när Daniel Ståhl hivade iväg sin diskus 69.22 visste jublet inga gränser. Hans popularitet i Bottnaryd är genuin och stark sedan alla hans fantastiska kast på Bottnaryds IP. Resultatet blir inte sämre av att det utfördes i totalt stiltje. Något som vädergudarna skapade precis under diskus finalerna. Simon Pettersson gick in som tvåa på 62.93 och polske mästaren Oskar Stachnik blev trea på 61.59.

Hässelby Vanessa Kamga drog också ner stora applåder med sin karriärs näst längsta kast när hon i den sista omgången klippte till med 59.44. Därmed passerade hon den polska mästarinnan Daria Zabawska som dittills hade ledningen på 59.44.

Åskådarleden var också täta runt kulringen där Fanny Roos segrade på sitt bästa resultat någonsin i Bottnaryd, 18.75, absolut världsklass. Fina resultat var det också bakom Fanny då Sara Lennman blev tvåa på 17.21 och Frida Åkerström trea på 16.65.

Manliga kulan bjöd på en hård duell där Viktor Gardenkrans drog det längsta strået med 19.13 mot ständige duellanten Jesper Arbinge som stötte 19.07  Båda känns givna i det svenska finnkampslaget i början av september.

I pojkar 19 imponerade Jesper Ahlin med att stöta pers med 18.94 och befästa sin fjärdeplats i alla tiders svenska statistik. Likaså JVM klara Leo Zikovic stötte utmärkt med sina 18.57.

Bottnarydskastets andra dag började i samma anda som midsommardagens tävlingar avslutade. I kvinnliga B-gruppen slägga slog 16-åriga Patricia kamga till med 57.27. Det räckte till gruppseger och personbästa med över två och en halv meter.

I Pojkar 19 kastade Leo Bystedt med med 70.45 för första gången över drömgränsen 70meter. Med det resultatet passerar hanJVM -kvalet på 68.70 med marginal.

I kvinnliga släggan segrade Grete Ahlberg på goda 67.15. Bakom Grete sattes personbästa av Sara Forsell med 66.91 vilket befäste hennes åttondeplats på svenska alla tiders bästa listan. Personbästa satte också av trean Rebecka Allerth som nådde 64.81 och därmed besegrade Kajsa Wennberg med tre dm.

Beatrice Lantz vann kvinnliga spjuttävlingen på 46.17 efter en duell med Amanda Olsson som stannade på 45.57. Artonåriga trean Tilda Bernhult noterade nytt personbästa med 45.23.

I manliga spjutkastningen visade OS-finalisten Kim Amb gryende storform genom att sätta svenskt årsbästa med 78.52 efter en fin serie med tre kast över 78 meter. Tvåa blev Ullevis Esa Hiltunen med 70.61 och tredjeplatsen av Örgytes Joni Kartinen med 69.52.

Resultat lördag2021-07-10 22:17
Resultat VSM2019-08-12 21:36