Rallarloppet
Historia & bakgrund
-
Sedan 1994 är den ordinarie bansträckningen ungefär 40 km, med start i Bottnaryds IP och mål vid Hallbystugan.
- Rallarloppet kördes första gången 1968, då mellan Jönköping och Ulricehamn och mätte då hela 60km. Nu är det alltså 40km som gäller, start vid Bottnaryds IP, därifrån en småkuperad 8km slinga innan åkarna kommer ut på den gamla nedlagda järnvägsbanvallen mellan Jönköping och Ulricehamn (därav namnet Rallarloppet). På banvallen väntar stakåning även om det lutar emot lite bitvis. Totalt går loppet 18 km på banvallen bara några 100 m från riksväg 40, i en härlig natur med bla naturresvervatet Dumme Mosse som närmsta granne. Sista 15km innehåller sedan in varierad åkning där man under 5km kör parallellt med riksväg 40 den sk Göteborsvägen, på en nylagd cykelled, sedan väntar några kortare backar i Hallbyskogarna innan målgång vid Hallbystugan. Det finns mycket fina ställen att som publik, supporter komma intill och serva, heja på åkarna, precis som utmed Vasaloppspåret då banan till stora delar följer riksväg 40.
- Corona och snöfattiga vintrar har gjort det omöjligt att arrangera , senast vi körde var 2019
År / period Vad hände / kommentar
| 1967 | Idén till Rallarloppet föddes — enligt uppgift kom idén från en person inom IF Hallby SOK som tidigt såg potentialen att använda den nerlagda järnvägsbanan mellan Jönköping och Ulricehamn för skidlopp. |
| 1968 | Första upplagan av Rallarloppet kördes. Starten gick från Ulricehamn (enligt historiken) med ~700 startande, målgång vid Bymarksvallen. |
| 1969 | Loppet genomfördes även detta år, med start vid Järstorps skola, trots snö och storm — det blev dock problem med startfältet, många “tjuvstartade” 30 min före utsatt tid på grund av full snöyra. |
| Tidigt 1970-tal / därefter | Enligt klubbens egen historik har det förekommit flera varianter av Rallarloppet med olika bansträckningar och start/mål beroende på snö- och väderförhållanden. |
| 1994 (och efter) | Den moderna “grundsträckningen” etableras – med start i Bottnaryd och mål vid Hallbystugan. Distansen är då 40 km. |
| 2009 | Klubbarnas arrangörer (Bottnaryds IF + IF Hallby SOK) beslutar att satsa seriöst på Rallarloppet igen — man vill att det ska bli “Södra Sveriges största skidfest”. Från 2009 och framåt har loppet i stort körts varje år (med vissa undantag). |
| 2013 | En av de “sista gångerna” där originalsträckningen (Bottnaryd → Hallbystugan) kunde användas — med 850 åkare i mål och stor publik, vilket visar på loppets popularitet när förhållandena tillåter. |
| 2012– nutid | Som en konsekvens av växlande vintrar och oförutsägbar snö finns ofta reservplaner. Vid snöbrist används konstsnö eller kortare “varvbana” istället för full sträcka. Det gör att loppet överlevt trots klimat och väder. |
| 2015 | Rallarloppet inställt på ordinarie datum (snöbrist), trots försök att skjuta upp — konstsnöalternativ fanns inte tillräckligt för att säkra spår. |
| 2016 | Originalloppet (Bottnaryd → Hallbystugan) ställdes in p.g.a snöbrist. Istället arrangerades en “reservvariant” kallad ReservRallarn den 13 mars — med kortare varvsbana (10 km eller 20 km beroende klass). Över 100 deltagare trots sent besked. |
| 2017 | Loppet genomfördes — men på konstsnö med varvbana (~4 km per varv), efter att snömängden uteblivit för ordinarie sträcka. Start och mål vid Hallbystugan. |
| 2018 | Loppet hade återigen problem — ordinarie datum ställdes in p.g.a snöbrist. Men senare i mars (11/3) kördes äntligen en “ReservRallarn” med varvbana — tack vare snö som kommit. |
| 2019 | Planer fanns för ordinarie sträcka (natursnö). Men mildväder och varmt/blåsigt väder strax innan saboterade planerna — Rallarloppet räddades med konstsnöspår vid Hallbystugan. Varvbana användes. |
| 2012 → framåt | Från 2012 ingår inte bara skidloppet, utan arrangörerna lanserade en bredare “Rallarloppen”-idé — med även CykelRallarn (mtb, juni) och LöpRallarn (löplopp, september) för att skapa ett “år-om-koncept”. |
| 2020-tal | Hela anläggningen runt Hallbystugan moderniseras med konstsnö-kapacitet — vilket gör att loppet har en chans att överleva även under snöfattiga vintrar. |